Η διεθνώς αναγνωρισμένη πιανίστα Έλενα Μουζάλα στην Σπάρτη και ….. γιατί ένα σεμινάριο πιάνου στον τόπο μας είναι …. «ευκαιρία» [που κανένας πιανίστας δεν πρέπει να χάσει]


 

Μπορεί ένα σεμινάριο πιάνου να θεωρηθεί ……«γεγονός»; Όχι βέβαια αν μιλάμε για την Αθήνα ή κάποια μεγάλη πόλη που Κλασσική Μουσική υποστηρίζεται από κοινό και υποδομές. Όταν όμως μιλάμε για την Λακωνία που παρά τις πολύ βαθιές μουσικές της ρίζες ανήκει σε αυτό που λέμε «Περιφέρεια», το σεμινάριο που θα πραγματοποιήσει αυτή την εβδομάδα η διεθνώς αναγνωρισμένη πιανίστα Έλενα Μουζάλα είναι μια πραγματική – και κυρίως σπάνια – ….. ευκαιρία.

Συζητώντας με την Διευθύντρια του Εθνικού Ωδείου Σπάρτης, κυρία Κυριακή Χελιώτη, κατάλαβα γιατί «αποτελεί όντως ευκαιρία για όσους σέβονται πραγματικά αυτό που σπουδάζουν, αυτό που έχουν ακολουθήσει αλλά και αυτό που διδάσκουν – γιατί ναι, ένα τέτοιο σεμινάριο δεν αποκλείει τους καθηγητές πιάνου. Το αντίθετο».

Για να γίνει αντιληπτό όλο αυτό πρέπει να κατανοήσουμε ότι έχουμε να κάνουμε με δυο «κόσμους». Εμάς τους ακροατές που απολαμβάνουμε ένα ρεσιτάλ πιάνου αλλά αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα πιο «επιφανειακά» [ανάλογα με την εξοικείωσή μας με την Κλασσική Μουσική] και από την άλλη πλευρά οι Μουσικοί. Όλοι αυτοί που όχι απλά «μαθαίνουν» την Μουσική αλλά καλούνται να …..μυηθούν σε αυτήν.

Η Έλενα Μουζάλα διαθέτοντας τεράστια σκηνική αλλά και εκπαιδευτική εμπειρία στοχεύει με την καθοδήγησή της να οδηγήσει τον κάθε πιανίστα, ανεξαρτήτως επιπέδου, σε ένα «άνοιγμα» όχι απλά ατομικών δυνατοτήτων αλλά του φάσματος της πιανιστικής εμπειρίας που βιώνει και προσφέρει στο κοινό μέσα από την εκτέλεσή του.

Αυτό επιτυγχάνεται με πολλούς τρόπους. Κάτι το οποίο συγκράτησα από την συζήτηση με την κυρία Χελιώτη και είναι εύκολο να αντιληφθούμε είναι και το εξής: Αν ο καλλιτέχνης ερμηνεύει έργο του Μπαχ ή του Μπετόβεν λ.χ. οφείλει και να σεβαστεί την εποχή του συνθέτη. Αυτού του είδους η «συνέπεια» είναι καθοριστική για την ποιότητα μιας εκτέλεσης.

Εύκολα γίνεται αντιληπτό το πόσο πολύτιμο είναι λοιπόν ένα τέτοιο σεμινάριο για όσους είναι σε υψηλό επίπεδο – πτυχιούχους, διπλωματούχους ή ακόμα και καθηγητές. Είναι όμως εντυπωσιακό το ότι η Έλενα Μουζάλα στέκεται με την ίδια προσοχή και ευαισθησία ακόμα και σε μικρούς μαθητές που κινούνται σε «χαμηλά» επίπεδα [σπουδαστές προκαταρκτικής, κατωτέρας ή μέσης σχολής].

Ενδεχομένως γιατί όσο πιο νωρίς αντιληφθεί ο Μουσικός ότι πρέπει να φτάσει στον «πυρήνα της Μουσικής» τότε είναι πολύ περισσότερες οι πιθανότητες αυτόν τον Μουσικό να τον «κερδίσει» αμετάκλητα η Μουσική….

Αφού σημειώσω ότι τα σεμινάρια μπορούν να παρακολουθήσουν οι μουσικοί και ως ακροατές [χωρίς οικονομική επιβάρυνση] να έρθουμε σε όλες τις πληροφορίες που μπορείτε να τις αντλήσετε από την σελίδα του Εθνικού Ωδείου Σπάρτης μπαίνοντας ΕΔΩ.


Έλενα Μουζάλα, Πιανίστα | Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Ελληνοκυπριακής καταγωγής, άρχισε πιάνο σε ηλικία τριών ετών.

Αποφοίτησε από το Εθνικό Ωδείο Αθηνών (τάξη Κ. Καλομοίρη) με 1ο Βραβείο Παμψηφεί το 1971.

Σπούδασε στο Conservatoire National Superieur de Musique των Παρισίων, απ’ όπου  αποφοίτησε με 1ο Βραβείο Πιάνου (τάξη P. Sancan) και 1ο Βραβείο Μουσικής Δωματίου (τάξη C. Larde) το 1976.

Το 1978 αποφοίτησε από το Μεταπτυχιακό Τμήμα Μουσικής Δωμάτιου (τάξη C. Lardé) στο Conservatoire National Supérieur de Musique των Παρισίων.

Κέρδισε το 2ο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου “Gian Battista Viotti” στην Ιταλία και έλαβε Τιμητικό Δίπλωμα στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου “Reine Sophia” στη Μαδρίτη.

Έχει συμπράξει με τις: Φιλαρμονική Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, Κρατική Ορχήστρα Βρυξελλών, Collegium Academicum της Γενεύης, Metropolitain του Μόντρεαλ, Ραδιοφωνίας του Βερολίνου, London Mozart Players, Φιλαρμονική της Βουδαπέστης και  Στρασβούργου, Συμφωνική της Σιγκαπούρης, Κρατική Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, κα.

Η δισκογραφία της περιλαμβάνει έργα: Ελλήνων Συνθετών, Ηaydn, Beethoven, Martinů, Mozart, Weber ,Chopin, Schumann, κ.α..

Το 2008 βραβεύτηκε  από την Οργάνωση «F.E.M.-Γαλλία-Ευρώπη-Μεσόγειος» που τελεί υπό την αιγίδα της Γερουσίας της Γαλλίας, για το σύνολο της καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής δράσης της.

Τo 2009 αναδείχτηκε  στους εκατό σημαντικότερους Έλληνες όλων των εποχών, από την παγκόσμια ψηφοφορία που συνδιοργάνωσαν οι τηλεοπτικοί σταθμοί ΣΚΑΙ και ΒΒC.

Διετέλεσε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου Παρισίων (Ίδρυμα A.Γ.Λεβέντη) επί πολλά έτη και ήταν Καλλιτεχνική Διευθύντρια  του Φεστιβάλ “Μανώλης Καλομοίρης’’ στην Σάμο από το 1997-2012.

Διετέλεσε Καθηγήτρια Πιάνου στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου  Πανεπιστημίου στην Κέρκυρα, από το 2004 έως το 2020.

Το 2020, η Σύγκλητος του Ιονίου Πανεπιστημίου την ανακήρυξε Ομότιμη Καθηγήτρια.

Διετέλεσε από το 2004 έως το 2009 τακτικό μέλος της Διοικούσας Επιτροπής στα ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.

Το 2013 & 2014, διατέλεσε  Σύμβουλος στο Υπουργείο Παιδείας & Πολιτισμού στην Ελλάδα, για θέματα που αφορούν την Μουσική Παιδεία της χώρας.

Το 2019, της απονεμήθηκε στην Ελλάδα, το Βραβείο Κυπρίων που έχουν διαπρέψει στο Εξωτερικό από την Κυπριακή Δημοκρατία.

Το 2019, εξελέγη στα πρώτα 12 Ιδρυτικά Μέλη της  Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.

Το 2020, διορίστηκε μέλος της Επιτροπής για την διοργάνωση των εορταστικών εκδηλώσεων για την συμπλήρωση των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Το 2021, διορίστηκε από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας κο Ν. Αναστασιάδη και το Υπουργικό Συμβούλιο, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου.


Κείμενο – φωτογραφία – art: Πάνος Α. Παπαδολιάς