Ιστορικό Πάσχα του 2020. Δυο εικόνες του αγιογράφου Βασίλη Θεοδωρακάκου που θα μας συντροφεύσουν αυτές τις Άγιες Ημέρες

Μπαίνουμε στην Μεγάλη Εβδομάδα και μάλλον αδυνατούμε να συλλάβουμε στο ελάχιστο το ότι στο μέλλον, μετά από δεκαετίες και εκατονταετίες, το «Πάσχα του 2020» θα αναφέρεται στας «ηλεκτρονικάς», και όχι μόνον, γραφάς ως ξεχωριστό, ιστορικό γεγονός……………..  Το σίγουρο είναι πως οι Χριστιανοί θα βιώσουμε φέτος την μεγάλη Εορτή της Χριστιανοσύνης με μεγαλύτερη θέρμη στην καρδιά και όσοι το βίωναν το Πάσχα ως ένα «έθιμο από τα παλιά», πολύ απλά θα στρέψουν αυτές τις ημέρες το ενδιαφέρον τους αλλού. Χωρίς τύψεις.

Ποιος είπε, όμως, ότι είναι κακό το να ξεκαθαρίζουν τα πράγματα;

Θέλοντας να σηματοδοτήσουμε το πέρασμα στις Άγιες Ημέρες σκέφτηκα να μην ακολουθήσω την πεπατημένη ανατρέχοντας, ως είθισται, στα εκπληκτικά μνημεία της Λακωνίας με τις αγιογραφίες που αποτυπώνουν το Θείο Δράμα με τρόπο [έως και] συγκλονιστικό. Πιστεύοντας ότι επιβάλλεται να δώσουμε χώρο στη σημερινή δημιουργία και ειδικότερα στην Εκκλησιαστική ζωγραφική απευθύνθηκα σε ένα μέλος από την εκλεκτή ομάδα διδασκάλων της Σχολής Αγιογραφίας «Φώτης Κόντογλου» που δημιούργησε το 2016 η Ιερά Μητρόπολη Μονεμβασίας και Σπάρτης, τον Αγιογράφο Βασίλη Θεοδωρακάκο [του οποίου την δουλειά έχει τύχει να παρακολουθήσω και να θαυμάσω].

Ο Βασίλης είχε την καλοσύνη να ανταποκριθεί άμεσα στην πρόταση του Lakonistas και έτσι είμαι στην ευχάριστη θέση να μοιραστώ μαζί σας την Εικόνα της Σταύρωσης αλλά και ένα έργο με την μορφή του Χειρόγραφου [Ζωγραφική και καλλιγραφία πάνω σε περγαμηνή] που αποτυπώνει το Απολυτίκιον της Κυριακής των Μυροφόρων. Είναι δυο έργα στα οποία συνοψίζεται με τρόπο …..λακωνικό [και εκτέλεση αριστοτεχνική] το Θείο Δράμα για τα οποία παραθέτω κάποιες λεπτομέρειες στις λεζάντες.

Από την Σταύρωση …..στην Ανάσταση λοιπόν. Καλό Πάσχα!


Ο Βασίλειος Θεοδωρακάκος γεννήθηκε το 1978 στα Νέα Λιόσια. Σπούδασε συντήρηση έργων ζωγραφικής στο Ι.Ι.Ε.Κ. Πετρά. Ασχολήθηκε με την Βυζαντινή Αγιογραφία από την εφηβική ηλικία μελετώντας και αντιγράφοντας κυρίως παλαιά πρότυπα. Το 1997 παράλληλα με τις σπουδές του, παρακολουθεί μαθήματα Αγιογραφίας υπό την επιμέλεια της Αγιογράφου Γαβριηλίας Μαυρίδη και πραγματοποιεί την πρακτική του άσκηση ως συντηρητής έργων ζωγραφικής στην 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων όπου και μετά την αποφοίτηση του το 1999 και την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων στην συνέχεια, εργάζεται πλέον ως συντηρητής  με ειδίκευση στην τοιχογραφία, την φορητή εικόνα και στο ξυλόγλυπτο. Στο διάστημα αυτό της ενασχόλησης του με την συντήρηση, συνεχίζει αμείωτα να Αγιογραφεί, εντρυφώντας στην μελέτη της τεχνικής των Βυζαντινών Εικόνων και τοιχογραφιών. Από το 1998 ως το 2004  εργάστηκε ως συντηρητής σε διαφόρους μνημειώδεις Ιερούς Ναούς σε Αττική και Βοιωτία. Ως επαγγελματίας Αγιογράφος δραστηριοποιείται από το 2006. Είναι μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Αγιογράφων και του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

 


Κ ε ί μ ε ν ο:   Πάνος Α. Παπαδολιάς  |   Φ ω τ ο γ ρ α φ ί ε ς:  Βασίλειος Θεοδωρακάκος

Η συγκεκριμένη εικόνα της  “Σταύρωσης” αναπαράγει μεταβυζαντινό  πρότυπο του 16ου  αιώνος της επονομαζόμενης “Κρητικής Σχολής”. Πρόκειται για μια εικαστική  κίνηση που αναπτύσσεται στην Ενετοκρατούμενη Κρήτη με επίκεντρο την πόλη του Χάνδακα – Candia Ενετική ονομασία. Κύριοι εκφραστές της Κρητική Σχολής ήταν οι ζωγράφοι Άγγελος Ακοτάντος, Ανδρέας Ρίτζος, Μιχαήλ Δαμασκηνός, Δομίνικος Θεοτοκόπουλος και ο Θεοφάνης Στρελίτζας – Μπαθάς, ο επονομαζόμενος και “Κρης”.

Η συγκεκριμένη Εικόνα ακολουθεί την κλασσική τριπρόσωπη  σύνθεση της Παλαιολόγειας παράδοσης. Ο Ιησούς, ως κοιμώμενος, εκτείνει τις χείρες του στον Σταυρό, αγκαλιάζοντας τον κόσμο. Ψιλόλιγνος, στέκεται λεβέντικα, χωρίς το βάρος του νεκρού σώματος. Αίμα τρέχει απο τις πληγές του, ενώ  φαίνεται να  ξεπλένει με το Τίμιο Αίμα Του  όλη την πεσμένη  ανθρώπινη ύπαρξ , όπως αυτή συμβολίζεται με το κρανίο του Αδαμ.

Η Θεομήτωρ, με έκφραση θλίψης για τον άδικο “χαμό” του Υιού και Θεού της, τείνει ικετευτικά το χέρι της με κλίση ιδιαίτερη  προς το σημείο της πληγής, από την οποία αναβλύζει Αίμα και Ύδωρ, σημείο της Θεότητος του Ιησού. Ο Ιωάννης, ο πιστός μαθητής του Κυρίου, περίλυπος ίσταται πλάι στον Εσταυρωμένο Κύριο. Τεχνική της αυγοτέμπερας, φύλλα χρυσού. Έργο μικρών διαστάσεων.

Απολυτίκιον της Κυριακής των Μυροφόρων. Ζωγραφική σε περγαμηνή με φύλλα χρυσού, μελάνη καλλιγραφίας

Το συγκεκριμένο χειρόγραφο απεικονίζει την επίσκεψη των Μυροφόρων στον Τάφο του Χριστού, όπου Άγγελος Κυρίου τις υποδέχεται και τους δείχνει τα  σάβανα κενά

Η παράσταση, ως πρότυπο, είναι παρμένη από Βυζαντινό Ευαγγέλιο του 11ου αιώνα από την Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους. Έργο μικρών διαστάσεων

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.