Οι δυο Μούσες των Καρυών και η ιστορία τους


Κείμενο + φωτογραφίες: Πάνος A. Παπαδολιάς.


Αρχές της δεκαετίας του ’30. Η Αθήνα καμαρώνει τη «νέα» της Ομόνοια. Η καταπράσινη πλατεία των αρχών του αιώνα με τους φοίνικες, τις γραφικές παράγκες και τα μόνιππα δεν υπάρχει πια. Στη θέση της δημιουργείται μια νεοκλασσικού χαρακτήρα σύνθεση που στόχο έχει να αναδείξει τις σκάλες που οδηγούν στο πολύτιμο απόκτημα της πόλης. Τον Υπόγειο Σιδηρόδρομο. Κάτι όμως δεν κάθεται καλά με αυτό το σχέδιο….. Οι 8 αεραγωγοί, σαν καμινάδες σε σχήμα κολώνας, είναι αθεράπευτα άχαροι. Θέλοντας, λοιπόν, να προσδώσει ελαφράδα σε αυτά τα άγαρμπα κατασκευάσματα αλλά και να τονώσει το κλασσικό ύφος που όλοι περιμένουν από μια πόλη όπως η Αθήνα, ο τότε Δήμαρχος Αθηναίων, Σπύρος Μερκούρης [στις μέρες μας πιο γνωστός ως «ο παππούς της Μελίνας»] πετυχαίνει να τοποθετηθούν συμμετρικά στις 8 κολώνες τα αγάλματα των 9 Μουσών.

Κάπως έτσι, κάθε μια από τις 8 προστάτιδες των Τεχνών βρήκε τη γωνιά της. Όλες εκτός από τη δύσμοιρη Καλλιόπη η οποία τοποθετήθηκε πρόχειρα [βλέπε για πάντα δηλαδή όταν μιλάμε για Ελληνική πραγματικότητα] δίπλα στις τουαλέτες του Σταθμού. Σκληρή και άχαρη η μοίρα για «την ευγενέστερη των Μουσών», προστάτιδα της Επικής Ποίησης και της Ρητορικής, η οποία κατέληξε Μούσα των αποχωρητηρίων της Ομόνοιας αλλά και των στρατοπέδων όλης της επικράτειας. «Καλλιόπη», το «χαιδευτικό» των αποχωρητηρίων….
Το φιλόδοξο αυτό αρχιτεκτονικό σχέδιο που ζήλευε τις πλατείες των ευρωπαικών πρωτευουσών δεν κράτησε, ωστόσο, για πολύ. Λίγα χρόνια μετά οι Μούσες αποκαθηλώθηκαν ως επικίνδυνες και κακόγουστες, πακεταρίστηκαν και εστάλησαν εξόριστες σε διάφορα σημεία της Ελληνικής επαρχίας. Η ατυχέστερη όλων, η Καλλιόπη, θρυμματίστηκε αφού έμεινε στα αζήτητα…. [εδώ που τα λέμε με τι μούτρα θα αντίκριζε τον κόσμο μετά την κατάντια της].

Δυο από αυτές τις «συνταξιοδοτημένες» Μούσες κατέληξαν στις Καρυές της Λακωνίας για να τοποθετηθούν [μάλλον άχαρα] στο πλάι του κεντρικού δρόμου που οδηγεί στο χωριό. Όπως διαβάσαμε στην ιστοσελίδα των Καρυών [www.Karyes.gr] «αποτελούν δωρεά του Δήμου Αθηναίων προς την Κοινότητα Καρυών σε «ανταπόδοση» της προσφοράς των αγαλμάτων των Καρυάτιδων στο Ναό του Ερεχθείου στην Ακρόπολη και μεταφέρθηκαν με πρωτοβουλία του συμπατριώτη Επαμεινώνδα Καστανά». Οι Καρυές, πατρίδα των «Καρυάτιδων» της Ακρόπολης και με ένα αντίγραφο των Καρυάτιδων να δεσπόζει στο βράχο, έγινε πατρίδα και για δυο Μούσες. Κι όμως. Παρόλα αυτά τα στοιχεία που θα μπορούσαν να συνθέσουν τη φυσιογνωμία ενός μοναδικού και αξιόλογου εκπαιδευτικού πολιτιστικού – φυσιολατρικού -προορισμού οι Καρυές δεν έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια ώριμη και ελκυστική «αφήγηση». Μήπως ήρθε η στιγμή να «δέσουν», επιτέλους, όλα αυτά; Ας επικαλεστούμε τις κατατρεγμένες Μούσες που βρήκαν φιλοξενία στο τόπο μας και ας τις καλέσουμε να μας δώσουν έμπνευση, όραμα αλλά και την ανάλογη αποφασιστικότητα…..

αθήνα - πλατεία - ομονοίας - ομόνοια - lakonistas - καρυές - αγάλματα - μουσών (1)Ομόνοια στις αρχές του ’30. Σφύζει από ζωή

αθήνα - πλατεία - ομονοίας - ομόνοια - lakonistas - καρυές - αγάλματα - μουσών (2)Παρατηρήστε τις Μούσες μπροστά από τις άτεχνες κολώνες

λακωνία - καρυές - καρυάτιδες - lakonistas - lakonistas.gr (1)Καρυές. Ένα γραφικό και “ζωντανό” χωριό του Πάρνωνα

λακωνία - καρυές - αγάλμα - μούσας - μούσες - πλατεία - ομονοίας - lakonistas - lakonistas.gr (2)Αγναντεύοντας το μνημείο των Καρυάτιδων που εύλογα έχει χτιστεί ψηλά στο βράχο

λακωνία - καρυές - καρυάτιδες - lakonistas - lakonistas.gr (2)

+ Leave a Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.