Όταν ο ΕΟΤ σάρωνε βραβεία με τις αφίσες των Κατζουράκη – Κάραμποτ


Κείμενο: Πάνος Α. Παπαδολιάς

Δεν είναι δύσκολο να τις εντοπίσεις. Στις αγαπημένες κωμωδίες του ‘60 αλλά κυρίως στα μιούζικαλ του Δαλιανίδη, οι αφίσες του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού [EOT] λάμπουν κυριολεκτικά και πρωταγωνιστούν μέσα στην πολύχρωμα pop ντεκόρ του Ελληνικού Κινηματογράφου.

Σε μια εποχή που τα poster ήταν ισχυρό εργαλείο προώθησης, οι αφίσες του ΕΟΤ αφηγούνται μια νέα, πολλά υποσχόμενη τουριστική Ελλάδα. Οι περισσότερες από αυτές τις αφίσες φέρουν την υπογραφή μιας εκπληκτικής τριάδας Ελλήνων δημιουργών οι οποίοι  συνδυάζοντας μια λιτή εικαστική γλώσσα με ένα καθαρό μήνυμα κατάφεραν να φτιάξουν «σχολή» και να θέσουν τις συντεταγμένες ενός «ελληνικού στυλ». Μιας εικαστικής και επικοινωνιακής γλώσσας που εντυπωσιάζει με τη φρεσκάδα της ακόμα και σήμερα.

Πέφτοντας επάνω σε δυο έντυπα «λακωνικού ενδιαφέροντος» που φέρουν την υπογραφή τους, έκρινα πως αξίζει να μιλήσουμε για τους Μιχάλη Κατζουράκη, Φρέντι Κάραμποτ και Αγνή Κατζουράκη τους ανθρώπους που έμελλε μέσα από το γραφείο τους, το «Κ+Κ», να δημιουργήσουν τη χρυσή εποχή του Ελληνικού Design.

Το εντυπάκι για την Σπάρτη και τον Μυστρά και η αφίσα με εικαστικό από τον Μυστρά μπορεί να μοιάζουν μικρά και λιτά δείγματα της δουλειάς τους όμως είναι απόλυτα μέσα στο πνεύμα που επέβαλλαν ως εικαστική γλώσσα του ΕΟΤ.

Δύσκολο να ξεδιπλώσεις το έργο των Μιχάλη και Αγνής Κατζουράκη και του Φρέντι Κάραμποτ σε μια ανάρτηση πόσο μάλλον να αναλύσουμε την επιδραστική του δύναμη.

Για να δώσουμε όμως μια τάξη των «μεγεθών» αξίζει να  απομονώσουμε μια από τις διακρίσεις που πέτυχαν. Θα μας αποκαλύψει ένα ακόμα κομμάτι μιας Ελλάδας που δημιουργούσε πίσω στο ’60 στην οποία αξίζει να πατήσουμε για να ανέβουμε και σήμερα κάποια σκαλοπάτια πιο ψηλά.

Στο Λιβόρνο της Ιταλίας πραγματοποιείται ένας από τους σημαντικότερους διαγωνισμούς Τουριστικής Αφίσας [όπου κυριαρχούν «μεγέθη» όπως ο Πικάσο που είχε κερδίσει με την αφίσα του «Κυανή Ακτή»]. 1962. Η χρονιά βρίσκει την Ελλάδα στην κορυφή. Το πρώτο βραβείο κερδίζει ο Μιχάλης Κατζουράκης για την αφίσα του ΕΟΤ «Δακτυλιόλιθος» ενώ το δεύτερο βραβείο αποσπά ο Φρέντι Κάραμποτ για την αφίσα «Ελλάδα – αντανάκλαση νησιού» και πάλι του ΕΟΤ.

Τι δημιούργησε αυτή την επιτυχία;

Μα “το ΚΕΦΙ μιας παρέας που μέσα από την πλάκα έκανε δημιουργική δουλειά! [Μιχ. Κατζουράκης]


Υλικό αντλήσαμε από το βιβλίο «DESIGN ROUTES» που εξέδωσε το 2008 το «Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο» και το «Μουσείο Μπενάκη» ως κατάλογο της έκθεσης που διοργάνωσε για να παρουσιάσει το έργο των Κατζουράκη – Κάραμποτ – Κατζουράκη. Ο τίτλος «Design Routes» δόθηκε ως αναφορά στην ομότιτλη έκθεση που οργάνωσε ο Στέλιος Δελιαλής για το «Μουσείο Design Θεσσαλονίκης» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση Αθηνών την Άνοιξη του 2000

+ There are no comments

Add yours