Έκθεση Σπαρτιατών εικαστικών στον κήπο του Μουσείου. Ναι, μεν, αλλά


Ο εορτασμός, εντός του 2021, των 2500 χρόνων από την Μάχη των Θερμοπυλών ήταν η αφορμή για να πραγματοποιηθεί στον κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης μια «συνάντηση» των Εικαστικών της πόλης. Θέμα το οποίο επεξεργάστηκαν και παρουσίασαν οι δημιουργοί ήταν πέρισυ το «Η Αρχαία Σπάρτη με σύγχρονη ματιά». Αν και οι καλλιτέχνες δεν συναντήθηκαν με την πραγματική δυναμική ενός τέτοιου θέματος και κινήθηκαν σε ……………. «ασφαλή πλαίσια» το πείραμα είχε ενδιαφέρον και κέρδισε και την προσοχή του κόσμου. Ήταν ένα αδιαμφισβήτητα επιτυχημένο πρώτο βήμα που βοήθησε έτσι ώστε ο κήπος του Αρχαιολογικού Μουσείου να «ξαναμπεί» στις διαδρομές των Σπαρτιατών.

Κατόπιν τούτου, η σκέψη να επαναληφθεί η δράση αυτή και φέτος με την προοπτική να εξελιχθεί ενδεχομένως  σε θεσμό, έμοιαζε ως το αυτονόητον.

Δεύτερη διοργάνωση λοιπόν φέτος και το θέμα στο οποίο κλήθηκαν να ανταποκριθούν οι καλλιτέχνες ήταν το «Οι γυναίκες στην Αρχαία Ελλάδα». Στην προσπάθεια τους οι διοργανωτές να αφήσουν στους καλλιτέχνες περιθώρια ελευθερίας, επελέγη ένα θέμα που με την ευρύτητά του έπαψε να είναι στην πράξη… συνεκτικός κρίκος. Το αποτέλεσμα ήταν να δούμε αποτυπωμένα με διάφορες τεχνικές πρόσωπα ιστορικά, μυθολογικές οντότητες, γυναικεία αγάλματα, σύγχρονες φυσιογνωμίες, αρχαιοελληνικές παραστάσεις και μοτίβα, ένα θολό μίγμα εικόνων που δεν επέτρεπε στον επισκέπτη να μείνει …..στις ράγες του θεματικού άξονα. Πρώτη διαπίστωση, λοιπόν, η ανάγκη για ένα θέμα πιο επικεντρωμένο και ξεκάθαρο. Αυτό θα βοηθήσει και τους καλλιτέχνες να απελευθερώσουν δυνατότερες ιδέες αλλά και τους θεατές οι οποίοι θα μπορέσουν να πάρουν μαζί τους μια πιο ολοκληρωμένη εικαστική εμπειρία.

Εμφανής φέτος υπήρξε η προσπάθεια να περάσει η όλη διοργάνωση σε άλλο επίπεδο γι αυτό και μπολιάστηκε και με σειρά άλλων δρωμένων που στόχο είχαν να την εμπλουτίσουν και να δώσουν επιπλέον κίνητρο στο κοινό να διαβεί την Πύλη του Αρχαιολογικού Μουσείου. Ενώ όμως πέρισυ η συμμετοχή του Μουσικού Συνόλου «Λύραυλος»  έμοιαζε να εντάσσεται φυσικότατα στο κλίμα και το ύφος της διοργάνωσης, τα φετινά δρώμενα ήταν στην κυριολεξία……παράλληλα. Στάθηκε αδύνατον να συναντηθούν με τη θεματική της διοργάνωσης [η οποία αναβαθμίστηκε πλέον σε φεστιβάλ]. Στο ερώτημα που το ακούω να …..ξεπετάγεται μεμιάς, αν δηλαδή θα μπορούσαν να υπάρξουν μουσικά / χορευτικά παράλληλα δρώμενα που να μπορούσαν να συνδεθούν με το θέμα της Γυναίκας στην Αρχαία Ελλάδα, η απάντησή μου φυσικά είναι κατηγορηματικά «ναι». Περισσότερα από όσα φανταζόμαστε.

Το μέγα ζήτημα [ή αν θες…. πρόβλημα] είναι πως οι ενδιαφέρουσες από καλλιτεχνική άποψη επιλογές παράλληλων δρωμένων τελικά επισκίασαν τις εικαστικές δημιουργίες και ο κύριος κορμός της διοργάνωσης, η δουλειά των Σπαρτιατών εικαστικών, έχασε στην πράξη τον κύριο ρόλο και μετατράπηκε σε …..συνοδευτική εμπειρία.

Κλείνω με μια αναφορά στην ταυτότητα της διοργάνωσης όπως την είδαμε στις εκτυπώσεις και το υλικό που κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο. Έχοντας να κάνεις με ….δικούς σου, τοπικούς, δημιουργούς η απορία μου παραμένει γιατί πρέπει να χρησιμοποιήσεις αποτυπώσεις Σπαρτιατικών θεμάτων των Προραφαηλιτών ή του Ντεγκά; [που έχουν πολυφορεθεί εκτός των άλλων…] Γιατί να μην χρησιμοποιήσεις δουλειά ενός τοπικού καλλιτέχνη;  Γιατί ναι….. έχεις κάθε δικαίωμα να επιλέξεις λχ ένα έργο που να συνοψίζει το πνεύμα της διοργάνωσης και πάνω σε αυτό να στήσεις την Οπτική Επικοινωνία της εκδήλωσης.

Περιορίζομαι σε αυτά τα σημεία για να καταλήξω σε ένα συμπέρασμα. Μια διοργάνωση εικαστικού χαρακτήρα απαιτεί συνολικό σχεδιασμό. Είναι επιβεβλημένος ο σχεδιασμός και η υλοποίηση από curator / επιμελητή ο ρόλος του οποίου είναι να δημιουργήσει  ένα project που θα το διέπουν η συνέπεια και έχει ως κύριο στόχο να λάμψει η δουλειά των καλλιτεχνών – και κατ επέκταση οι καλλιτέχνες. Είναι ο επαγγελματίας ο οποίος – ανάμεσα σε πολλά άλλα – θα αναλάβει να τοποθετήσει και τα έργα με ένα τρόπο πολύ πιο δημιουργικό….. πολύ πιο «φρέσκο» και πιο ελκυστικό από την εύκολη – αλλά παρωχημένη – λύση των καβαλέτων. Και βέβαια, αυτός θα συνοψίσει το project και στο κομμάτι της επικοινωνίας.

Το ότι το Νομικό Πρόσωπο Πολιτισμού & Περιβάλλοντος του Δήμου Σπάρτης θέλησε να ανεβάσει τον πήχυ είναι σημαντικό όμως αν θέλει η διοργάνωση να «δέσει» [και να μη φυλλοροήσει από καλλιτέχνες] θα πρέπει να  δουλέψει πιο εστιασμένα και πιο  επαγγελματικά. Έτσι θα μπορέσει να ξεφύγει και από τα όρια ενός «τοπικού γεγονότος» και θα κερδίσει την ….προσοχή και «του κέντρου». Αυτό δεν είναι το πιο σημαντικό ζητούμενο για τους καλλιτέχνες;

Στην έκθεση συμμετείχαν οι καλλιτέχνες:

Ιωάννης Γεωργανές (φωτογραφία), Ειρήνη Γιάννε, (ζωγραφική), Κώστας Δαρείος (ζωγραφική), Μαρία Ηλιοπούλου (κεραμικά), Χριστιάνα Κανελλακοπούλου (ζωγραφική), Ειρήνη Κανελλάκου (ζωγραφική, γυαλί), Ευαγγελία Κηπουρού (ζωγραφική), Δήμητρα Κολομβάκου (ψηφιδωτό), Ελένη Σταυριανίδου (ζωγραφική).

Ο σύλλογος εικαστικών δημιουργών Λακωνίας «Η ΙΡΙΣ» παρουσιάστηκε με τα έργα ζωγραφικής των καλλιτεχνών:

Άννα Ζήτη, Ποτούλα Αλατσά – Δαριώτη, Ντίνα Διαμαντίδου, Βούλα Βαβαρούτσου (κέντημα), Ελένη Τσαγκάρη, Μιμίκα Μηνακάκη, Σταυρούλα Λαγού, Θεοδώρα Πατρικάκου, Γκιζέλα Κουβελιώτη, Γιαννούλα Γιάννε, Νίνα Κολοβού (μεικτές τεχνικές), Λένα Ζαχαριά, Μπέσσυ Μανδραπήλια, Robert Morsnik, Μαίρη Έφη Παπαϊωάννου, Λευτέρης Ρήγος (γλυπτό), Γιάννης Παπουλάκος.

Σχετικά με τις φωτογραφίες μου που ακολουθούν να πω ότι δεν αποτελούν καταγραφή της διοργάνωσης. Λειτούργησα με καθαρά φωτογραφικό κριτήριο και επέλεξα κάποιες εικόνες που να αποτυπώνουν την ατμόσφαιρα όπως την έζησα.


Κείμενο & φωτογραφίες: Πάνος Α. Παπαδολιάς


1 comment

Add yours
  1. Έφη

    Θα συμφωνήσω απόλυτα στο ότι μία τέτοια διοργάνωση, εικαστικού χαρακτήρα, απαιτεί συνολικό σχεδιασμό καθώς επίσης και τη δημιουργία ενός Project που θα βοηθήσει στην ανάδειξη των καλλιτεχνών και όχι μόνο.
    Δίνοντας, οι διοργανωτές, βαρύτητα σε αυτό είναι σίγουρο ότι η δράση αυτή θα εξελίσσεται χρόνο με το χρόνο και συγχρόνως θα γίνεται πιο ελκυστική.

+ Leave a Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.